Формування
комунікативної компетенції на уроках англійської мови
Щоб бути гарним вчителем,
потрібно любити те, що викладаєш,
і любити тих, кому викладаєш
В. Ключевський
Сучасний стан і пріоритетні напрямки
викладання іноземної мови спрямовують
діяльність учителя на розвиток комунікативних компетентностей учнів. Саме тому
темою своєї самоосвітньої діяльності я
вибрала «Реалізація комунікативного підходу до навчання англійської мови у
школі». Комунікативна методика є одним з найефективніших способів навчання
іноземних мов, що використовується на сьогоднішній день у світі. Головне
призначення іноземної мови як навчального предмета – стати засобом спілкування
учнів завдяки сформованим комунікативним умінням у говорінні, аудіюванні,
читанні та письмі. Головна ідея комунікативного підходу до викладання і
вивчення англійської мови як іноземної полягає у тому, що учні, щоб стати
ефективними користувачами мови, повинні не тільки здобувати знання, а й
розвивати навички та вміння використання мовних форм для реальних
комунікативних цілей. Формальні аспекти мови – граматика, лексика, фонетика –
повинні так подаватися в комунікативному контексті, щоб в учнів формувалося
безпосереднє розуміння того, як ці форми вживаються у мовленні.
Провідна ідея досвіду: створення
умов для розвитку і реалізації комунікативних
компетентностей школярів засобами впровадження інноваційних технологій ,
формування в учнів навиків всіх видів мовленнєвої діяльності шляхом залучення
їх до активної співпраці.
Завданням досвіду є:
- формування
комунікативної компетентності,
- удосконалення
мовленнєвих вмінь і навичок школярів,
- впровадження
особистісно-орієнтованого спілкування,
- залучення
учнів до проектної діяльності,
- створення
англомовного середовища для спілкування,
- формування
соціокультурних компетентностей шляхом залучення учнів до культурних надбань свого народу та народу,
мова якого вивчається,
- чітка і повна
мотивація необхідності вивчення іноземної мови,
- забезпечення
результативності і якості викладання англійської мови у школі.
Навчання іноземної мови здійснюю за
такими принципами:
1. Комунікативно-діяльнісний.
2. Варіативності (ситуації вільного вибору
учнями навчальних завдань).
3. Функціональності (засвоєння мовленнєвих
одиниць у процесі діяльності).
4. Ситуативності (відбір та організація
матеріалу на основі актуальних і цікавих для учнів реальних ситуацій та проблем
спілкування).
5. Особистісно-орієнтований (врахування індивідуальних характеристик
особистості).
6. Новизни (різноманітність мовленнєвих
ситуацій, матеріалу, організації роботи, прийомів роботи).
Науково-теоретичною базою досвіду є Закон
України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», навчальна програма,
інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов, теорія
поетапного формування розумових дій (П.Гальперин), теорія програмованого
навчання (Т. Ільїна, Н. Тализіна), теорія розвитку пізнавального інтересу (Г.
Щукіна), теорія змістового узагальнення (В. Давидов) та теорія активізації
навчальної діяльності школярів (Т. Шамов, А. Маркова).
Працюючи над проблемою «Комунікативний
підхід до навчання англійської мови у школі» виходжу з того, що мовленнєва
компетенція є поняттям комплексним, тому на своїх уроках приділяю увагу всім
видам мовленнєвої діяльності, намагаючись реалізовувати принцип комунікативного
підходу, який вимагає відкритої атмосфери співпраці і активної участі учнів у
процесі їх навчання на уроці.
Особливу увагу я приділяю початку уроку.
Від того, як створюється іншомовна атмосфера на початку уроку і як учні готові
до співпраці, залежить успіх проведення заняття, активність учнів у подальшій
комунікативній діяльності. Одним з важливих засобів розвитку ініціативної мови
учнів є мовна зарядка. На своїх уроках я використовую різні види цієї
діяльності. Так, учні отримують завдання
прочитати і прокоментувати прислів’я або
вислови відомих людей, відповісти на
запитання, відгадати тему уроку, розв’язавши кросворд, продовжити речення та
інше. Наприклад, починаючи нову тему, прошу учнів відповісти на запитання, що
вони вже знають з цієї теми, а про що хотіли б дізнатися. Такий початок створює
робочий настрій в учнів. Під час проведення мовної зарядки часто використовую
елементи гри. Зоерема, у 5 класі для закріплення вживання в мовленні учнів
загальних запитань у Past Simple пропоную дітям відгадати, що я робила у
вихідний день, ставлячи “Yes/No” запитання.
Процес навчання всіх видів мовленнєвої
діяльності (читання, аудіювання, мовлення, письма) спрямовую на спілкування учнів між собою.
Так, під час навчання читання і аудіювання намагаюся організувати рецептивну
діяльність учнів за допомогою трьох форм мовленнєвої активності: передтекстовий
етап, який включає навчальну діяльність, що передує слуховому сприйняттю або
читанню тексту, текстовий етап, який виявляється в навчальній діяльності в
процесі прослуховування або читання та післятекстовий етап, який охоплює
навчальну діяльність, що відбувається після слухового сприйняття або читання.
Наприклад, використовую такі завдання передтекстового етапу :
- Подивитися на малюнки та припустити, про
що йтиметься в тексті;
- Проаналізувати тему і назву тексту;
- Прочитати перший абзац тексту та
здогадатися про що йтиметься далі;
- Дати відповіді на запитання (підібрані
за темою твору).
На післятекстовому етапі використовую
різноманітні запитально-відповідальні та тестові вправи, а також пропоную дітям
висловити своє ставлення до теми тексту, вибрати епізоди, які впливають на
ставлення до подій, відображених у тексті, інсценізувати текст, проілюструвати
текст епізодами з власного життя. Для успішної реалізації комунікативного принципу під час навчання читання та
аудіювання намагаюся правильно підібрати
тип завдання. Якщо перед учнями стоїть мета зрозуміти якомога більше, намагаюсь
використати велику кількість повторень і пояснень. З іншого боку, якщо учні
слухають або читають оповідання, їм не потрібно розуміти кожне слово. В такому
випадку не ставлю за мету розуміння учнями кожного слова, що спонукає учнів до
мовної здогадки на основі контексту.
Під час навчання говоріння та письма часто
пропоную ситуативні твори, які дозволяють школярам створити власну модель
розв’язання ситуації. Наприклад, під час вивчення теми «Школа. Шкільне життя»
пропоную питання: «Щоб ти зробив, якби був директором школи?» , під час роботи
над темою «Захист довкілля» - «Якби я був мером міста, я б …». Для розвитку
усного мовлення пропоную учням різноманітні ситуації для рольових ігор.
Наприклад: Телевізійна група знімає документальний фільм про наше місто.
Представник телебачення розпитує жителів про історію міста, його визначні
місця, ставлення мешканців до змін за останні 5 років(тема «Моє Місто»). При
цьому спрацьовує особистісний підхід, оскільки кожен учень пропонує свій
варіант розв’язання, отримуючи можливість висловити власне пояснення, що
ґрунтується на життєвому досвіді та фантазії.
Для того, щоб учні могли висловлюватися
англійською мовою на уроках, зацікавлюю їх у цьому, створюючи можливості для
ефективного спілкування між собою. Тому впроваджую комплексне використання
інноваційних методів і прийомів, які сприяють удосконаленню комунікативних
навичок, а застосування на уроках мовленнєвих ситуацій інтенсифікує формування
мовленнєвої компетенції особистості. Широко використовую інтерактивні форми :
дискусія, «мозковий штурм», робота в парах та групах, діалог, метод «Прес»,
відео заняття, «коло ідей», «мікрофон», проектну роботу та інші форми
комунікативної спрямованості, які мені допомагають уникнути одноманітності на
уроці, а учням – висловити думки та переконання щодо проблеми, посперечатися,
порівняти свою думку з думкою іншого, дати відповіді на запитання та
твердження, описати ситуації за малюнком.
Комунікативний підхід до навчання реалізується
в тому випадку, коли учень є активним учасником процесу навчання, а не об'єктом
навчальної діяльності викладача. Тому під час роботи завжди намагаюся
враховувати індивідуальні особливості своїх учнів, їх характер, темперамент,
здібності, інтереси. Завдання на уроці ставлю в такий спосіб, щоб учні
працювали з бажанням, радісно йшли на урок, розкривали та розвивали творчі
здібності. Готуючись до уроку, підбираю
вправи, що взаємопов’язані, щоб зберегти принцип наступності та послідовності.
Щоб зробити заняття дійсно цікавими, намагаюся постійно застосовувати
максимально різноманітні види навчальної діяльності, виступати в ролі вчителя,
організатора спілкування, оратора, опонента в дискусіях, використовуючи індивідуальні,
фронтальні та групові форми навчання.
Форми проведення уроків використовую
різні: бесіди, уроки-конференції, зустрічі, телемости, уроки-подорожі.
Намагаюся створити умови для розвитку індивідуальних здібностей кожної дитини. У
своїй практиці використовую навчальні та рольові ігри, які сприяють реалізації
спілкування англійською мовою учнів на уроці, розвивають мовленнєву
компетентність. Учні залучаються до активної комунікативної діяльності, що
наближає їх до реального життя, необхідних знань і творчого підходу. Я
використовую низку рольових ігор за темами “My Family”, “Travelling”,
“Shops and Shopping”, “At the
Hospital” та інші. Нас відвідують репортери, кореспонденти, письменники,
винахідники. В ігровому спілкуванні розвивається вміння продовжувати, розвивати
та корегувати думку співрозмовника, супроводжувати його висловлювання
оцінюючими репліками, реагувати мовними діями різних комунікативних типів.
Нова програма з іноземних мов вимагає
формування в учнів не лише лінгвістичних, загально навчальних, а й
соціокультурних компетентностей, а саме знання суспільства й культури тієї
країни, мова якої вивчається. Це і є здійснення соціалізації на уроках
іноземної мови. Тому дуже важливим аспектом у оволодінні іноземною мовою,
зокрема англійською, вважаю, є вивчення різних додаткових спецкурсів.
Учні-старшокласники нашої школи мають можливість вивчати країнознавство та
технічний переклад. Працюючи над цими предметами, використовую різні творчі
проекти, залучаючи до них дітей, а також маю змогу проявити і себе як творчу
особистість. Наприклад, у 10 класі, вивчаючи спецкурс «Країнознавство. Велика
Британія» пропоную дітям проектну роботу: «Відомі люди Великої Британії ».
Кожен учень шукає інформацію про знаменитих людей цієї країни і готує
презентацію у класі.
Намагаючись привернути увагу та інтерес
учнів до вивчення англійської мови як предмета та максимально наблизити
навчальний процес до потреб учня, використовую на уроках технологію «Ситуація
успіху». Це суб’єктивний психічний стан, для якого характерне задоволення
дитиною наслідком фізичної або моральної напруги під час виконання якоїсь
справи. Головна мета – створити ситуацію
успіху для розвитку особистості дитини,
дати їй можливість відчути радість від виконання роботи, допомогти усвідомити,
що успіх завжди еквівалентний витраченим зусиллям. На своїх уроках використовую
такі прийоми технології «Ситуація успіху» як «Анонсування», «Емоційне
заохочення», «Сходинки до успіху», «Даю шанс», «Обмін ролями» та інші. Використовую
велику кількість вербального оцінювання знань, а саме: “I knew you could do
it”, “I am proud of you”, “You are unique”, “Fantastic job”, “You brighten my
day”, “You are a treasure” та інші.
Приділяю увагу здоров’язберігаючим
технологіям. Під час уроків залучаю дітей до ігрової діяльності, ритмічних
вправ, фізкультхвилинок та хвилинок релаксації.
Під час роботи використовую різноманітні
методи перевірки знань та навичок: тести, контроль усного мовлення за допомогою
монологічних та діалогічних висловлювань, письмові роботи(вправи, диктанти,
написання листів, творів, рекламних оголошень та інше). Велику роль приділяю
вивченню граматики як одного з найважливіших аспектів оволодіння англійською
мовою.
Приділяючи особливу увагу наочності, використовую
таблиці, ілюстрації, плакати, географічні карти. Кабінет англійської мови
постійно поповнюю посібниками, англомовними газетами та журналами.
Сучасний урок неможливий без використання
інформаційно-комп’ютерних технологій. Під час проведення занять використовую
аудіо та відеоапаратуру при можливості використовую комп’ютери.
Велику увагу приділяю позакласній та
позаурочній роботі з учнями. Із задоволенням працюю з обдарованими дітьми, яким
приділяю особливу увагу як на уроках, так і в позаурочний час. Удосконалити
навчально-виховний процес з обдарованими дітьми, дати їм міцні знання допомагає
періодичність проведення олімпіад. Так, два роки поспіль мій учень Шпак
Іван був переможцем районного етапу
олімпіади з англійської мови, а на обласному
етапі займав 4 місце.
Вчителювання стало невід’ємною
частиною мого життя. А суттю своєї педагогічної діяльності я бачу втілення слів
мого педагогічного кредо: «Праця, оптимізм, постійне самовдосконалення -
запорука життєвого успіху».
Комментариев нет:
Отправить комментарий